15 januari 2015

Min favorittulpan

Så här på tulpanens dag översvämmas webben av färgglada och underbara inlägg och bilder på älskade tulpaner.

Sofia visade en tulpan växandes mitt i en ängsmark. Det är nog helst så jag ser tulpaner. En och en i ängsgräs, skira och väna. Sofias inlägg kan du se här Drakängen

Men vill jag visa en favoritsort för snitt blir det en betydligt ymnigare historia. Då väljer jag helst den fantastiska sorten 'Orange Princess'.


Det var när Norrby Trädgård visade den fina buketten här ovan på Kistamässan 2011 som jag fick upp ögonen för den här tulpanen. Orange grundfärg med schatteringar i rosa och på utsidan lime. Hur läckert som helst. I knopp vet man inte riktigt vad som ana men fullt utslagen är den grandios.


Inte en enda blomma får gå till spillo och har den råkat gå av blir den lika fin i en liten sockerskål. Också den här bilden från Norrby Trädgårds monter. Fast jag tror att det är året efter, 2012 och på Nordiska Trädgårdar.

Ha en skön kväll vänner och njut av alla tulpaner.



3 kommentarer:

Lykkelig i hagen sa...

Så vakkert med en enkel tulipan i sukkerskålen! Nå skal jeg ut og kjøpe en stor bukett med tulipaner til stuebordet! Ha en fin ettermiddag! Hilsen Anne-Kristin

Annika Christensen sa...

Det var verkligen en skönhet. Förstår att du gillar den.
Allt gott
Annika

Giga sa...

Älskar också tulpaner. Visat att du har en härlig färg. Hälsningar.