9 januari 2012

Fröer till ett vildflor

Ibland tycker jag att man kan se en trädgård i flera skikt, i flera nivåer. 

I första understa skiktet finns grunden. Den består av trädgårdens topografi, av backar, kullar, sluttningar, berg eller stora stenblock. Ovanpå det lägger man kanske ett skikt med gångar, stödmurar, trappor, staket, spaljéer och byggnader, men även häckar, större träd och buskage. Då skapas en stomme och en form. Därpå, om man vill, välplanerade planteringar, köksträdgårdar, rosengårdar osv, områden man vårdar och tuktar.

Men uppepå det skiktet, som grädde på moset, kan man släppa tankar om gränser och låta växternas egen kraft råda. Nu kan det få prunka och spillas över, vildsås och spridas lite som det tycker. 

Det finns några sorter som jag tycker alldeles speciellt mycket om för just det, och som är lite busiga utan att vara besvärliga, växter som glädjer mig varhelst de dyker upp. I Impectas katalog, som kom redan före jul, har jag valt några stycken som passar bra för vildsådd.

Luktviol i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6660)     Gul Luktviol i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6661)

Luktviol  (Viola odorata) slår sig gärna ner i fogar, springor, vinklar och vrår. Här den blå 'Queen Charlotte' och den gula 'Sulphurea'. Luktviolen sprider sig både med frö och utlöpare.

Tusensköna i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6075)     Tusensköna i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6076)

Tusensköna, Bellis perennis, sprider sig helst i gräsmattan. Men vilken matta man får sen, underbart vitrosaprickig av alla härliga bellis. Om man väljer att så både, som här 'Double Daisy' och 'Pomponette' kan jag lova att det blir variation. Även klassiska vita kommer att dyka upp!

Ettårig Borstnejlika i gruppen Ettåriga blomsterväxter hos Impecta Fröhandel (8335)     Borstnejlika i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6176)

Borstnejlikor (Dianthus barbatus) vill jag inte vara utan. De doftar underbart och frösår sig till och med i högt gräs! De här två namnsorterna ovan, 'Noverna Clown Bicolor' till vänster och nigricans 'Onyx' till höger är F1-hybrider och avkomlingarna kommer säkerligen inte att se ut som sina föräldrar men det kan bli nog så charmiga ättlingar. Borstnejlikor är ganska promiskuösa och blandar sig lite som de vill. 


Akleja i gruppen Nordiska Vildblommor hos Impecta Fröhandel (6039)     Pastellakleja i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6040)

Akleja kan också slå sig ner i högt gräs utan bekymmer. Den vanliga blå, Aquilegia vulgaris, måste man ju ha men om man också har några pastellaklejor (A. cultorum)  kan man att få många "egna" korsningar så småningom. De långa sporrarna och de lite bjärta färgerna kommer att försvinna genom generationerna.

Digitalis, fingerborgsblomma, har följt mig i flera år. Nu skulle jag vilja ha ännu fler färgskiftningar och beställer därför frön för att blanda upp dem jag redan har.


Fingerborgsblomma i gruppen Ettåriga blomsterväxter hos Impecta Fröhandel (6793)     Fingerborgsblomma i gruppen Perenner hos Impecta Fröhandel (6194)

Då får de bli den vita 'Camelote White' och färgblandade 'Gloxiniaeflora'. Jag kommer ihåg ett ställe i Småland, där jag för länge sedan hittade hundra, ja kanske tusentals fingerborgsblommor vid ett gammal tegelbruk. Där stod de i färger från renaste vitt, till djupt purpur och alla möjliga nyanser däremellan. Obeskrivligt vackert!

Alla de här sorterna har jag sen tidigare, spridda lite varstans. Men jag vill gärna fylla på, dels för att få fler färgblandningar och dels för att det trots allt ska ge lite effekt. Endast en liten fingerborgsspira skulle se ensam ut.

Det som också är fördelen med de här växterna är att de kan spridas direkt på marken. När jorden reder sig på vårkanten, kratsar jag bara i ytskiktet och sår direkt. Inte alla frön kommer att gro och man har inte samma kontroll som om man sår under mer ordnade former, men det ligger lite i sakens natur, att det ska få bli som det vill. Bäst blir resultaten om man upprepar flera gånger under säsongen och under flera år i rad.


Alla bilder från Impecta utom den större med digitalis som är från vår tomt i Bergslagen.
Hitta fler fröer hos Impecta på => www.impecta.se

8 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Nu har jag läst ikapp på dina inlägg och det blev mycket att fundera på!
Det viktigaste är väl dock vad man EGENTLIGEN vill ha ut av sin trädgård i detalj. Där tror jag faktiskt att vi trädgårdsfantaster är otroligt olika, så det går nog inte att säga något generellt.
Oftast donar och fixar man dock utan att ge sig tid till eftertanke, så det är nog tur att vi har den här årstiden. Nu kan man sätta sig vid ritbordet och/eller man kan knappa in sig på en massa inspirerande bloggar och hemsidor för att upptäcka nya spännande saker eller växter till trädgården.
Min kära moster "Annavilda" myntade uttrycket; När man inte längre är nyfiken, då är det slut! vilket hon levde efter hela sitt liv tills hon var över 90. Det stämmer nog in på mig också!

Inger sa...

Kristina,
så trevligt att du vill följa min blogg:)
Violer frösår sig gärna hos mig men blommar tyvärr inte. Bellis förknippar jag med min pappa och borstnejlika med farmor, visst handlar trädgård mycket om minnen. Aklejor och digitalis har jag själv gott om och de får gärna fortsätta att fröså sig där det passar dem bäst:)
Kram

carinaon sa...

Tack snälla för dessa fina tips! Det är precis sådana växter jag vill fylla min trädgård med!
Kram Carina

vadmalen sa...

Nu får det bli Impecta och luktviol. Det stämmer verkligen att Bellis sprider sig och borstnejlikor. I min släkt finns en hel äng med borstnejlikor som min farbror sådde för länge sen.
Mina är chokladbruna och på väg att sprida sig har jag sett.
Undrar om alla de olika sorters aklejor som grävskolpan svålade av på sensommaren återkommer?

Tyvärr är jag livrädd för fingerborgsblomma. Är de inte väldigt giftiga speciellt för barn?

Helena sa...

Så söt den gula violen!Hittade en rosa planta på mässan sist.Har ju den vanliga blå förståss o vit.Köpte nån lila variant i höstas men gul det har jag inte sett.
Så fin bilden på fingerborgs blomman den stora bilden den har du tagit själv förstår jag!
KRAM från mig!

Lotta sa...

Jag tycker verkligen om dina åsikter om att låta en del växter hoppa runt lite själv. Det blir ofta fantastiskt bra. En av mina vilda favoriter är kungsljus som jag sådda många olika arter av för en massa år sedan. De dyker fortfarande upp då och då och glädjer mig.
Ha en fortsatt fin vecka

M/S Design sa...

Ville som du ha många Fingerborgsblommor och det börjar jag få, slängt ut frön men även köpt en fin vit som planta.
Det blir så fint när det vildar till sig ...
Ha de bra
Mariana

Hans sa...

Hej.
Så vackra bilder du visar. Jag älskar de blommor som får sprida sig lite som de vill i gränslandet mellan trädgården och naturen runt omkring. Tyvärr har det visat sig att av de växter du visar här ovan så är det bara Akleja och Borstnejlika som överlever vårt kalla klimat i norr. Inte en enda Fingerborgsblomma eller Bellis så långt ögat kan se i trädgården trots att jag under flera års tid spridit ut sådana frön i trädgårdens ytterkanter. De växterna vill helt enkelt inte alls i vår trädgård.
Kungsljus går inte heller.
Men det växer mjuk mossa i gräsmattan. Alltid något,;0) och ängens styvmorsvioler är bedårande.
Luktvioler har jag aldrig testat här.
Men jag ger inte upp för det, nytt år = nya försök.
Ha det fint.