6 september 2011

Underbara funkia!

Det är inte svårt att älska funkia, eller hosta efter det latinska namnet, som vi numera ofta kallar dem. De är helt suveräna som grund i vilken plantering som helst.  Självskrivna i alla moderna och lite sparsmakade planteringar men lika användbara i både breda "mixed borders" som bland romantiska mormorsväxter.

På mässor ställer ofta "Hosta"-sällskap ut mängder av plantor med blad i alla möjliga gröna, vita och gula nyanser. Det finns stora och små blad, blad med vågiga kanter eller blad smala som stiletter. Det dyker ständigt upp nya namnsorter och man skulle kunna fylla en hel trädgård med dem och ändå inte bli uttråkad.

'Honeysong' i mitten med gula bladkanter. Den lilla limefärgade
till höger heter 'Paradise Island'

Vita kanter har 'Zagers White Edge' till vänster
Funkior kan bli gamla och jag har några sorter i trädgården som jag haft i flera år och som fortfarande gör mig glad. De blir långsamt större om de har gott om plats. Står de för trångt så blir bladen egentligen bara mindre i storlek, annars fortsätter de växa som om inget hade hänt. 

Lilla söta 'Golden Tiara' är nu flyttad till sitt tredje ställe och trivs i en ficka nedanför berget tillsammans med myskmadra och gräs.
Hostia 'Golden Tiara'
Den här okända sorten står strax intill och trivs den med!



Det är lätt att tro att funkior är moderna växter men höstfunkian 'Hosta lancifolia' har funnits i odling i Sverige sen 1800-talet. En funkia som alltså passar bra i en gammaldags och romantisk plantering.
Höstfunkia (Hosta lancifolia)
Min absoluta favorit är den storbladiga daggfunkian 'Elegance'. I nästa 15 år har den stått på samma plats och är nu riktigt rejält stor, närmare 1,5 meter bred.
När det har regnat gör verkligen daggfunkian skäl för sitt namn!
Hosta sieboldiana 'Elegance'
Fin är också den lilla japanska daggfunkian 'True Blue'. Båda får fin, nästan lysande gul höstfärg.
Kika gärna på ett senare in lägg som bland annat visar det! => "10 dagars sprakande höstfärg"
Japansk funkia (Hosta sieboldiana 'True Blue') 
Länge har också brokfunkian funnits i odling. Kanske inte min allra bästa sort men den lyser upp fint i ett mörkare hörn av trädgården.

Brokfunkia (Hosta undulata 'Mediovariegata') 
Den här funkian har jag fått i gåva och vet inte vad den heter, men bladen är symmetriska och den har vuxit till en stor och härligt välformad kudde.


En av funkians stora fördelar är att den klarar sig bra i skuggigt läge. Skulle de ändå vara fråga om ett soligare ställe är Patriot en av dem som bäst skulle klara sig! Den har dessutom riktigt ljusa kanter och som gör den till en av de vackraste funkiorna. Patriot förekommer ofta i Ulf Nordfjells trädgårdar.

(Hosta fortunei 'Patriot')
Nästan alla jag själv har i min trädgård står i fuktiga bergsskrevor och många har stått på samma plats i flera, flera år. När höstarna kommer låter jag bladen vissna ner och täcker dem sedan med ett lager löv som får förmultna. Blomstänglarna klipper jag däremot bort eftersom de inte har något "skönhetsvärde". De säckar inte ihop som bladen utan står kvar som styva fula pinnar under vintern. 

Funkior brukar hålla sig friska och frodiga men ett "Hosta-virus" förekommer i Sverige sen en tid tillbaka.  Viruset visar sig som fläckar på bladen och smittar genom växtsaften och spridningen av sjukdomen sker genom verktyg och hantering. 

Det har inte skrivits särskilt mycket om detta på svenska och därför är det inte ännu inte så känt. I tidningen "TrädgrådsAmatören" finns en längre artikel. http://www.tradgardsamatorerna.nu med uppmaningen att sprida kunskap om det här viruset. Bland annat kritiseras det ständiga arbetet med att ta fram nya sorter där färgförändringar - i synnerhet om det är fråga om att färgerna flyter ut i varandra - och buckliga och vågiga blad i själva verket kan bero på just det här viruset.

Men även brokfunkians vridna blad, även om det kanske inte beror på virus, är ju från början en "avvikelse" som ansågs vara dekorativ. Och många gånger är det just mutationer och snedsprång i arvsmassan som skapat exklusiva och eftertraktade sorter av både funkia och många andra växter.



10 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilket 'Hostahav' du har! Så många fina bilder, jag blir helt matt! Nu växte habegäret rejält. Min Patriot är två år, men fortfarande pytteliten, ska nog flytta den så den får lite mer sol.
Kram Maria

Anna Vattenkanna sa...

Härliga hostor du visar! Verkligen en favoritväxt även här hos mig. Intressant inlägg och den där hostasjukan måste få lite mer uppmärksamhet tycker även jag.

Kram Anna Vattenkanna

Unknown sa...

Fint! Min favorit är daggfunkian, det är så härligt med växter som har vattendropparna liggande sådär perfekt på bladen efter regn!

Hans sa...

Dina foton är så vackra att man nästan genast måste ut och köpa nya Funkior till trädgården. Just nu har vi inga alls, de vi hade kvävdes av en Sibirisk klematis eller tynade sakta bort i vårt kalla klimat.
Fin blogg med mycket intressant att läsa, ha en bra dag.

Marie Lithén sa...

Älskar funkia, väldigt fina kombinationer du visar! Här i fjällen är de dessutom snigelfria tror jag;)

Gunilla sa...

Jag bara älskar funkior. Har ett stort antal och de pryder verkligen sin plats. Bladen är ju det som jag köper den för.

Det finns ju så otroligt många sorter och det är några av de som du har som jag inte sett tidigare.

Ha en riktigt fin dag.
Här ösregnar det.

Gunilla

Landbohaven sa...

Gode billeder.
Hvor har du mange smukke Hosta.

M/S Design sa...

Massor av vackra Funkior! så fina, man inser att det finns otroligt många varianter.
Fina bilder.
Ha de bra
Mariana

Lotta sa...

Funkiorna är verkligen underbara. Jag måste dock erkänna att jag snart inte kan se skillnad på de nya namnsorterna och de gamla som varit i odling i många år.
Kram

Sanna sa...

Love funkia!!!

Hela trädgården full. Dessutom bästa finaste bladet till snitt buketten.:)

Sanna